Svět F1 je fascinující a jeho součástí jsou příběhy různých stájí. Dnes se podíváme trocha více na Benetton, který nepřišel do královské třídy jen tak náhodou. Za nablýskaným monopostem a netradičními barvami je příběh, v kterém nechybí úspěchy a zajímavé momenty. Jak tým vznikl a na co všechno dosáhl?
Benetton vstoupil do světa Formule 1 s velkou dávkou odvahy a inovativního přístupu. Ještě před oficiálním založením týmu se značka nejprve prosadila jako sponzor, což jí pomohlo získat cenné zkušenosti a značnou viditelnost na tratích.
Ambice časem rostly a rozhodnutí mít vlastní tým byl krok, který měl přinést italskou kreativitu do nejprestižnější automobilové soutěže.
První závod absolvoval tým na Velké ceně Brazílie v sezóně 1986 s dvojicí Teo Fabi a Gerhard Berger. Hoci úvodní sezóny ve F1 byly obdobím intenzivního učení se a neustálého experimentování, Benetton čelil náročné realitě. Postupem času se však zdokonaloval a v sezóně 1988 už skončil celkově na 3. místě.
Každý závod, každá technická úprava a každá zkušenost z okruhu přispívaly k růstu týmu. Benetton se učil nejen to, jak zvládnout technické nedostatky, ale i jak se postavit konkurenci, která už měla dlouholeté zkušenosti a tradici.
Atmosféra v těchto prvních letech byla fantastická a týmu se podařilo upoutat pozornost fanoušků. 3. místo v Poháru konstruktérů zopakoval ještě i v sezónách 1990, 1992, 1993, 1996 a 1997, vždy s jinými piloty ve svém portfoliu. Oficiálně ukončila stáj své působení po sezóně 2001, když se transformovala na Renault.
Nepochybně největší ikonou, která pomohla týmu Benetton napsat jednu z jeho nejúspěšnějších kapitol v historii F1, je Michael Schumacher.
Nemec se připojil k týmu v roce 1991 a brzy ukázal, že má na to stát se lídrem. V roce 1994, po sérii neuvěřitelně napínavých závodů, se mu podařilo získat svůj první titul šampióna, čímž posunul i Benetton na výsluní v kolotoči F1.
Úspěchu dosáhl i v roce 1995, kdy opět dokázal, že je schopen vytěžit maximum ze svého talentu a technických možností. To ho vedlo k jeho druhému mistrovskému titulu, přičemž zároveň s Johnym Herbertem jako druhým jezdcem pomohl získat Benettonu vůbec první titul v soutěži týmů, tedy získat Pohár konstruktérů.
Kromě Schumacherova nepopiratelného přínosu do týmu se do historie týmu zapsali i další známá jména. Je třeba zmínit Nelsona Piqueta, Jeana Alesiho, Gerharda Bergera, Giancarla Fisichellu, Alexa Wurze nebo Jensona Buttona .
Většina jezdců tvořila v Benettonu dlouhodobé dvojice a to byl jeden z faktorů, které pomohly týmu k úspěchu. Gerhard Berger a Jean Alesi spolu závodili v letech 1996 a 1997, Giancarlo Fisichella a Alex Wurz v letech 1998 až 2000. Berger získal například pro Benetton i první vítězství a to na Velké ceně Mexika v roce 1986.
Roky 1994 a 1995 patří mezi nejúspěšnější sezóny v historii Benettonu, za což mohlo spojení talentu Michaela Schumachera a technická vyspělost vozidel.
V roce 1994 s modelem B194 dokázal Schumacher vyniknout už v prvních závodech. Získal 8 vítězství z celkových 16 závodů a i díky nim si sáhl na svůj první světový titul. Jeho precizní jízda na suché ale i mokré trati, dravost a k tomu výkonný monopost přispěly k tomu, že šampionát ovládl a Benetton posunul o level výše.
Rok 1995 přinesl další triumf, tentokrát s modelem B195, který ještě více zdůraznil technické inovace týmu. Schumacher vyhrál 9 z celkových 17 závodů, přičemž klíčové se ukázaly výsledky v Monaku, Silverstone a Japonsku.
V Monaku, kde každá chyba mohla znamenat ztrátu cenných bodů, ukázal Schumacher absolutní přesnost. Na trati v Silverstone a v Japonsku se zas naplno projevila spolehlivost monopostu. To vše zajistilo triumf nejen pro Schumachera, ale i pro tým Benetton, který získal první a svůj jediný Pohár konstruktérů v historii.
Po odchodu Schumachera do Ferrari se tým o něco propadl, ale ještě v letech 1996 a 1997 dokázal konkurovat nejlepším. V obou sezónách si vyjel celkově 3. příčku a 68, respektive 67 bodů, s dvojicí pilotů Jean Alesi a Gerhard Berger.
Pokud jde o souhrn a statistiky na závěr, největším triumfem týmu jsou dva světové tituly získané Michaelem Schumacherem. V sezonách 1994 a 1995 jeho zeleno-bílo-modré monoposty pravidelně bojovaly o vítězství a celkově zaznamenaly triumf ve většině Velkých cen těchto sezón. V roce 1995 dokázal Benetton získat celkově 137 bodů.
Tento úspěch jasně ukázal, že tým dokázal spojit individuální brilantnost jezdců s precizně vypracovanou týmovou strategií a technickou vyspělostí.
Celková statistika Benettonu během jeho historie hovoří jasně. Tým si připsal 27 vítězství a dalších 80 pódiových umístění z celkem 260 startů. Získal také 15 pole positions a jeho jezdci zajížděli až 36krát nejrychlejší kolo.
Během své existence tým využíval motory od čtyř dodavatelů, a to Ford, Renault, BMW a Playlife. Ačkoliv první sezóny byly provázeny mnoha technickými problémy a výpadky, od roku 1988 si již držel stabilní výkony. Pravidelně se umísťoval v pořadí stájí na 3. až 5. místě, poslední sezónu zakončil na 7. místě.
Zajímavostí je, že cesta týmu začínala jako sponzorská spolupráce a až později se proměnil na samostatnou stáj. Na závěr potom došlo k jeho transformaci na tým Renault, který dal světu taková jména jako Fernando Alonso či Nelson Piquet Junior.
zakoupené na runder.cz 11.03.2025
zakoupené na runder.cz 10.03.2025
zakoupené na runder.cz 22.02.2025
zakoupené na runder.cz 04.03.2025
zakoupené na runder.cz 18.02.2025
zakoupené na runder.cz 05.03.2025