expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  

90% zboží

doprava-img
Doprava ZDARMA  

při nákupu od 2 250 Kč

darcek-img
Pečlivě balíme  

aby balík došel v pořádku


F1 tým Benetton: založení, historie, tituly a statistiky


16.02.2025
 | 
6 min. čtení.

Svět F1 je fascinující a jeho součástí jsou příběhy různých stájí. Dnes se podíváme trocha více na Benetton, který nepřišel do královské třídy jen tak náhodou. Za nablýskaným monopostem a netradičními barvami je příběh, v kterém nechybí úspěchy a zajímavé momenty. Jak tým vznikl a na co všechno dosáhl?

Vznik a založení týmu Benetton a úvodní sezóny ve F1

Benetton vstoupil do světa Formule 1 s velkou dávkou odvahy a inovativního přístupu. Ještě před oficiálním založením týmu se značka nejprve prosadila jako sponzor, což jí pomohlo získat cenné zkušenosti a značnou viditelnost na tratích.

Ambice časem rostly a rozhodnutí mít vlastní tým byl krok, který měl přinést italskou kreativitu do nejprestižnější automobilové soutěže.

První závod absolvoval tým na Velké ceně Brazílie v sezóně 1986 s dvojicí Teo Fabi a Gerhard Berger. Hoci úvodní sezóny ve F1 byly obdobím intenzivního učení se a neustálého experimentování, Benetton čelil náročné realitě. Postupem času se však zdokonaloval a v sezóně 1988 už skončil celkově na 3. místě.

Každý závod, každá technická úprava a každá zkušenost z okruhu přispívaly k růstu týmu. Benetton se učil nejen to, jak zvládnout technické nedostatky, ale i jak se postavit konkurenci, která už měla dlouholeté zkušenosti a tradici.

Atmosféra v těchto prvních letech byla fantastická a týmu se podařilo upoutat pozornost fanoušků. 3. místo v Poháru konstruktérů zopakoval ještě i v sezónách 1990, 1992, 1993, 1996 a 1997, vždy s jinými piloty ve svém portfoliu. Oficiálně ukončila stáj své působení po sezóně 2001, když se transformovala na Renault.

Nejúspěšnější jezdci týmu, kdy získali tituly a co dosáhli

Nepochybně největší ikonou, která pomohla týmu Benetton napsat jednu z jeho nejúspěšnějších kapitol v historii F1, je Michael Schumacher.

Nemec se připojil k týmu v roce 1991 a brzy ukázal, že má na to stát se lídrem. V roce 1994, po sérii neuvěřitelně napínavých závodů, se mu podařilo získat svůj první titul šampióna, čímž posunul i Benetton na výsluní v kolotoči F1.

Úspěchu dosáhl i v roce 1995, kdy opět dokázal, že je schopen vytěžit maximum ze svého talentu a technických možností. To ho vedlo k jeho druhému mistrovskému titulu, přičemž zároveň s Johnym Herbertem jako druhým jezdcem pomohl získat Benettonu vůbec první titul v soutěži týmů, tedy získat Pohár konstruktérů.

Kromě Schumacherova nepopiratelného přínosu do týmu se do historie týmu zapsali i další známá jména. Je třeba zmínit Nelsona Piqueta, Jeana Alesiho, Gerharda Bergera, Giancarla Fisichellu, Alexa Wurze nebo Jensona Buttona .

Většina jezdců tvořila v Benettonu dlouhodobé dvojice a to byl jeden z faktorů, které pomohly týmu k úspěchu. Gerhard Berger a Jean Alesi spolu závodili v letech 1996 a 1997, Giancarlo Fisichella a Alex Wurz v letech 1998 až 2000. Berger získal například pro Benetton i první vítězství a to na Velké ceně Mexika v roce 1986.

Nejlepší sezóny? 1994 a 1995, ale zajímavé byly i jiné

Roky 1994 a 1995 patří mezi nejúspěšnější sezóny v historii Benettonu, za což mohlo spojení talentu Michaela Schumachera a technická vyspělost vozidel.

V roce 1994 s modelem B194 dokázal Schumacher vyniknout už v prvních závodech. Získal 8 vítězství z celkových 16 závodů a i díky nim si sáhl na svůj první světový titul. Jeho precizní jízda na suché ale i mokré trati, dravost a k tomu výkonný monopost přispěly k tomu, že šampionát ovládl a Benetton posunul o level výše.

Rok 1995 přinesl další triumf, tentokrát s modelem B195, který ještě více zdůraznil technické inovace týmu. Schumacher vyhrál 9 z celkových 17 závodů, přičemž klíčové se ukázaly výsledky v Monaku, Silverstone a Japonsku.

V Monaku, kde každá chyba mohla znamenat ztrátu cenných bodů, ukázal Schumacher absolutní přesnost. Na trati v Silverstone a v Japonsku se zas naplno projevila spolehlivost monopostu. To vše zajistilo triumf nejen pro Schumachera, ale i pro tým Benetton, který získal první a svůj jediný Pohár konstruktérů v historii.

Po odchodu Schumachera do Ferrari se tým o něco propadl, ale ještě v letech 1996 a 1997 dokázal konkurovat nejlepším. V obou sezónách si vyjel celkově 3. příčku a 68, respektive 67 bodů, s dvojicí pilotů Jean Alesi a Gerhard Berger.

Shrnutí na závěr, statistiky a zajímavosti o týmu Benetton

Pokud jde o souhrn a statistiky na závěr, největším triumfem týmu jsou dva světové tituly získané Michaelem Schumacherem. V sezonách 1994 a 1995 jeho zeleno-bílo-modré monoposty pravidelně bojovaly o vítězství a celkově zaznamenaly triumf ve většině Velkých cen těchto sezón. V roce 1995 dokázal Benetton získat celkově 137 bodů.

Tento úspěch jasně ukázal, že tým dokázal spojit individuální brilantnost jezdců s precizně vypracovanou týmovou strategií a technickou vyspělostí.

Celková statistika Benettonu během jeho historie hovoří jasně. Tým si připsal 27 vítězství a dalších 80 pódiových umístění z celkem 260 startů. Získal také 15 pole positions a jeho jezdci zajížděli až 36krát nejrychlejší kolo.

Během své existence tým využíval motory od čtyř dodavatelů, a to Ford, Renault, BMW a Playlife. Ačkoliv první sezóny byly provázeny mnoha technickými problémy a výpadky, od roku 1988 si již držel stabilní výkony. Pravidelně se umísťoval v pořadí stájí na 3. až 5. místě, poslední sezónu zakončil na 7. místě.

Zajímavostí je, že cesta týmu začínala jako sponzorská spolupráce a až později se proměnil na samostatnou stáj. Na závěr potom došlo k jeho transformaci na tým Renault, který dal světu taková jména jako Fernando Alonso či Nelson Piquet Junior.

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Doprava ZDARMA  při nákupu od 2 250 Kč
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku